Największe porty kontenerowe w Azji – TOP 15
Porty kontenerowe w Azji to jedne z najważniejszych ogniw międzynarodowego łańcucha dostaw. Dzięki swojemu położeniu i szerokiej skali działalności odpowiadają za znaczną część globalnych przeładunków, zapewniając nieprzerwany przepływ towarów między największymi gospodarkami świata. To tu krzyżują się najważniejsze szlaki morskie, obsługujące m.in. eksport z azjatyckich fabryk i import surowców z całego świata.
W tym artykule przedstawiamy ranking TOP 15 największych portów kontenerowych w Azji, oparty na danych za 2024 rok. Sprawdź, które z nich dominują pod względem wolumenu przeładunków, gdzie obserwujemy najszybszy wzrost oraz jakie porty umacniają swoją pozycję w międzynarodowej logistyce.
Rola azjatyckich portów kontenerowych w transporcie międzynarodowym
Od portów nad Morzem Żółtym po terminale Zatoki Perskiej – azjatycka infrastruktura kontenerowa zachwyca skalą i tempem rozwoju. Rola azjatyckich portów kontenerowych w globalnym transporcie rośnie z roku na rok.
Azję, bez wahania, można nazwać światowym centrum transportu morskiego, a jej porty kontenerowe filarem globalnego handlu. Na jej obszarze znajdują się największe, najbardziej ruchliwe terminale kontenerowe na świecie, które obsługują miliony TEU rocznie i zapewniają sprawny przepływ towarów między kontynentami. Ich strategiczne położenie wzdłuż głównych szlaków morskich zapewnia skuteczne połączenia z Europą, obiema Amerykami, Afryką oraz regionem Bliskiego Wschodu.
Porty morskie w Azji to nie tylko miejsca przeładunku kontenerów, lecz także zaawansowane centra logistyczne, które wspierają globalne łańcuchy dostaw. Dzięki nowoczesnym terminalom portowym, integracji z transportem lądowym, automatyzacji procesów oraz obsłudze zarówno towarów konsumpcyjnych, jak i surowców – w tym ropy naftowej i produktów naftowych – odgrywają niezwykle istotną rolę w rozwoju usług żeglugowych, spedycyjnych i magazynowych.
W obliczu obecnych napięć geopolitycznych i zakłóceń rynkowych porty morskie w Azji nie tracą na znaczeniu. Ich rozbudowana infrastruktura, elastyczność i inwestycje w technologie sprawiają, że utrzymują swoją renomę jako jedne z najnowocześniejszych portów kontenerowych na świecie.
Przeczytaj tez: Największe porty kontenerowe w Europie – TOP 15 >>>
TOP 15 – Największe porty kontenerowe w Azji
Największe porty kontenerowe Azji to centra, które każdego dnia obsługują miliony ton towarów. Sprawdź, które z nich w 2024 roku miały największy wpływ na transport międzynarodowy.
#1 Port Szanghaj (Chiny)
51,51 mln TEU (źródło)
Port Szanghaj, działający od 1842 roku, to największy i najbardziej ruchliwy port kontenerowy w Azji – a jednocześnie na świecie. W 2024 roku przeładowano tu ponad 51,5 mln TEU, co oznacza wzrost o 4,77% w porównaniu z rokiem poprzednim. Ten imponujący wynik umacnia jego niezwykle ważną pozycję jako kluczowego ogniwa w międzynarodowej logistyce.
Obszar portu w Szanghaju, znajdującego się u ujścia rzeki Jangcy, wynosi ponad 3 600 km². Dzięki rozbudowanej automatyzacji i ciągłym inwestycjom, dysponuje on jedną z najbardziej efektywnych infrastruktur przeładunkowych na świecie. Flagowym obiektem portu jest największy w branży zautomatyzowany terminal kontenerowy (container terminal) Yangshan Deep-Water Port, uznawany za wzór efektywności operacyjnej na skalę globalną.
Oficjalna strona Portu Szanghaj (j. chiński) >>>
#2 Port Singapur (Singapur)
40,9 mln TEU (źródło)
Drugim najbardziej ruchliwym portem w naszym zestawieniu jest Port w Singapurze, którego wynik przeładunku kontenerów za 2024 rok wynosi 40,9 mln TEU, dając wzrost o 5,5% rok do roku.
Port Singapur przez wiele lat był liderem światowego ruchu kontenerowego, zanim ustąpił pierwszeństwa Portowi w Szanghaju. Obecnie wciąż pozostaje jednym z najważniejszych ogniw globalnego handlu morskiego. Zlokalizowany przy południowym wejściu do cieśniny Singapurskiej, odgrywa rolę kluczowego węzła przeładunkowego na trasach między Azją, Europą i Ameryką.
Oficjalna strona Portu Singapur >>>
#3 Port Ningbo-Zhoushan (Chiny)
39,30 mln TEU (źródło)
Port Ningbo-Zhoushan jest trzecim największym portem kontenerowym w regionie. W 2024 roku obsłużył 39,3 mln TEU, co stanowi wzrost o 11,3% w porównaniu z wynikiem za rok 2023.
Położony jest u wybrzeży Morza Wschodniochińskiego, w pobliżu rozwiniętego gospodarczo obszaru delty rzeki Jangcy. Dzięki zaawansowanej infrastrukturze, nowoczesnym terminalom kontenerowym oraz bezpośredniemu dostępowi do głównych szlaków handlowych Pacyfiku, pełni strategiczną funkcję w globalnym handlu jako punkt dystrybucji towarów na rynki światowe.
Oficjalna strona Portu Ningbo-Zhoushan >>>
#4 Port Shenzhen (Chiny)
33,4 mln TEU (źródło)
Chiński Port Shenzhen rośnie w siłę jako centrum obsługi ładunków kontenerowych w regionie. Świadczy o tym wynik jego przeładunków za 2024 rok, który wyniósł 33,4 mln TEU, oznaczający wzrost o 11,78% rok do roku – jeden z najwyższych wśród azjatyckich portów.
Zlokalizowany na południu Chin, w delcie Rzeki Perłowej (prowincja Guangdong), port dysponuje nowoczesną infrastrukturą, umożliwiającą sprawne zarządzanie masową produkcją przemysłową. Każdego dnia realizowane są w nim setki połączeń żeglugowych, które wspierają eksport chińskich towarów na rynki całego świata.
Oficjalna strona Portu Shenzhen >>>
#5 Port Qingdao (Chiny)
30,87 mln TEU (źródło)
Działający od 1892 Port Qingdao jest jednym z głównych portów morskich w Chinach i piątym co do wielkości portem kontenerowym w Azji. W 2024 roku obsłużył 30,87 mln TEU, notując wzrost o 7,3% w porównaniu z 2023 rokiem.
Port znajduje się nad Morzem Żółtym w prowincji Shandong. Stanowi dynamicznie rozwijający się hub eksportowy Azji Północno-Wschodniej i pełni ważną funkcję w handlu międzynarodowym z innymi regionami Azji, Europą i Ameryką Północną. Ze względu na swoje strategiczne położenie między deltą Jangcy a regionem Bohai Rim, port Qingdao odgrywa kluczową rolę na Morskim Jedwabnym Szlaku.
Oficjalna strona Portu Qingdao >>>
#6 Port Kanton / Port Guangzhou (Chiny)
26,07 mln TEU (źródło)
Port Guangzhou (Port Kanton) to najstarszy port morski kontenerowy Chin, zlokalizowany w delcie Rzeki Perłowej. W 2024 roku obsłużył 26,07 mln TEU – o 3,9% więcej niż w roku poprzednim.
Jako główny port południowego wybrzeża Chin, Guangzhou zapewnia kompleksową obsługę logistyczną i skutecznie łączy krajową produkcję z rynkami zagranicznymi. Efektywna infrastruktura, rosnące możliwości przeładunkowe oraz intensywna rozbudowa sprawiają, że port ten utrzymuje silną pozycję w międzynarodowym systemie transportu kontenerowego.
Oficjalna strona Portu Guangzhou >>>
#7 Port Busan (Korea Południowa)
24,40 mln TEU (źródło)
Port Busan jest największym portem kontenerowym Korei Południowej. W 2024 roku obsłużył ponad 24,4 mln TEU, z wynikiem wyższym o 5,4% rok do roku.
Działający od 1876 roku port w Busan (znany również jako Busan Harbor) rozwinął się z niewielkiego ośrodka handlu regionalnego w potężny kompleks logistyczny. Dzięki nowoczesnej infrastrukturze skutecznie integruje południowokoreański przemysł z globalnym łańcuchem dostaw. Niemal cały wolumen towarów przemysłowych opuszcza kraj właśnie przez ten port.
Oficjalna strona Portu Busan >>>
#8 Port Tianjin (Chiny)
23,29 mln TEU (źródło)
W 2024 roku Port Tianjin obsłużył 23,29 mln TEU, co oznacza wzrost o 5,0% w porównaniu z wynikiem za poprzedni rok. To największy port kontenerowy w północnych Chinach.
Port stanowi kluczowe ogniwo łączące Pekin z międzynarodowymi trasami żeglugowymi – znajduje się ok. 170 km od stolicy, nad Morzem Żółtym, co zapewnia bezpośredni dostęp do światowego handlu dla całego regionu stołecznego. Dzięki rosnącym inwestycjom w infrastrukturę i nowoczesnym technologiom logistycznym Tianjin umacnia swoją pozycję jako jeden z najważniejszych portów kontenerowych Azji Wschodniej.
Oficjalna strona Portu Tianjin >>>
#9 Port Jebel Ali (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
15,5 mln TEU (źródło)
Port Jebel Ali, znajdujący się w emiracie Dubaju, to największy port kontenerowy na Bliskim Wschodzie i zarazem największy sztuczny port morski na świecie. W 2024 roku przeładunki kontenerów osiągnęły w nim poziom 15,5 mln TEU, generując wzrost o 7,4% względem roku poprzedniego.
Pełni kluczową rolę jako łącznik między Azją, Europą i Afryką, stanowiąc centralny punkt szlaków handlowych regionu MENA (Middle East and North Africa). Obejmuje cztery nowoczesne terminale kontenerowe i jest jednym z głównych przystanków na trasie Morskiego Jedwabnego Szlaku.
Oficjalna strona Portu Jebel Ali >>>
#10 Port Klang (Malezja)
14,64 mln TEU (źródło)
Port Klang to największy port kontenerowy Malezji, położony na zachodnim wybrzeżu Półwyspu Malajskiego, około 40 km od Kuala Lumpur. W 2024 roku obsłużył 14,64 mln TEU, co stanowi wzrost o ok. 4,12% rok do roku.
Port ten odgrywa kluczową rolę w obsłudze handlu morskiego kraju – jest głównym ogniwem łączącym Malezję z globalnymi szlakami żeglugowymi. Dzięki swojemu położeniu w cieśninie Malakka i nowoczesnej infrastrukturze kontenerowej, jest ważnym przystankiem na Morskim Jedwabnym Szlaku. Pełni funkcję strategicznego centrum przeładunkowego dla Azji Południowo-Wschodniej.
#11 Port Hongkong (Chiny)
13,69 mln TEU (źródło)
Obecnie Port Hongkong opuścił ścisłe grono TOP 10 największych portów azjatyckich, jednak wciąż jest jednym z najbardziej ruchliwych portów kontenerowych tego regionu. W 2024 roku obsłużył około 13,7 mln TEU – to spadek o 4,9% w porównaniu z wynikiem za 2023 rok.
Dziewięć terminali kontenerowych, skupionych w basenie Kwai Chung–Tsing Yi, odpowiada za ponad 75% całkowitego wolumenu przeładunków. Terminale te obsługiwane są przez pięciu operatorów i stanowią kluczowy element infrastruktury portowej Hongkongu, zapewniając wysoką wydajność i sprawność operacyjną w skali międzynarodowej.
Oficjalna strona Portu Hongkong >>>
#12 Port Tanjung Pelepas (Malezja)
12,253 mln TEU (źródło)
Port Tanjung Pelepas, drugi największy port kontenerowy Malezji, w 2024 roku obsłużył 12,25 mln TEU, co oznacza imponujący wzrost o 16,9% względem poprzedniego roku.
Port ten, działający od 1999 roku, szybko zyskał na znaczeniu jako nowoczesny hub przeładunkowy. Jego położenie w cieśninie Johor i bliskość Portu Singapur czynią go strategicznym punktem na głównych wschodnio-zachodnich szlakach żeglugowych. Znany z wysokiej efektywności operacyjnej i rozbudowanej infrastruktury, port Tanjung Pelepas odgrywa istotną rolę w przepływie towarów między Azją a Europą.
#13 Port Xiamen (Chiny)
12,250 mln TEU (źródło)
Port Xiamen położony jest w południowej części prowincji Fujian. W 2024 roku obsłużył 12,25 mln TEU, notując niewielki spadek o 2,4% rok do roku. Mimo to utrzymuje silną pozycję jako jeden z głównych portów kontenerowych w Azji.
Jako ważny punkt na trasie Morskiego Jedwabnego Szlaku, Xiamen stanowi istotne ogniwo w wymianie handlowej Chin z Azją Południowo-Wschodnią, Bliskim Wschodem i Europą. Nowoczesna infrastruktura portu i głębokowodne terminale pozwalają na sprawną obsługę dużych wolumenów ładunków.
#14 Port Laem Chabang (Tajlandia)
9,47 mln TEU (źródło)
Największy port kontenerowy Tajlandii, Laem Chabang, w 2024 roku obsłużył blisko 9,47 mln TEU, co oznacza wzrost o 9,2% pod kątem wielkości przeładunków. Położony 130 kilometrów na południe od Bangkoku, pełni kluczową rolę w obsłudze handlu morskiego całego kraju.
Od rozpoczęcia działalności w 1991 roku, Laem Chabang dynamicznie się rozwija, przyciągając inwestycje przemysłowe i wspierając eksport produktów z Tajlandii na rynki Azji, Europy i Bliskiego Wschodu. Dzięki głębokowodnym terminalom i rozwojowi współpracy sektora publicznego z prywatnymi operatorami, port skutecznie zwiększa swoje zdolności przeładunkowe i znaczenie w regionie Azji Południowo-Wschodniej.
#15 Port Kaohsiung (Tajwan)
9,23 mln TEU (źródło)
Port Kaohsiung to największy port kontenerowy Tajwanu i jeden z kluczowych węzłów morskich w zachodniej części Pacyfiku. W 2024 roku obsłużył prawie 9,23 mln TEU, co przekłada się na wzrost o 4,47% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Zlokalizowany na południowo-zachodnim wybrzeżu wyspy, u zbiegu Cieśniny Tajwańskiej i Kanału Bashi, Port Kaohsiung dysponuje rozbudowaną infrastrukturą i korzystnym ukształtowaniem terenu. Jako centralny punkt morskiego transportu na Tajwanie i ważny hub dla Azji Wschodniej, stale inwestuje w rozwój systemów cyfrowych i automatyzację obsługi, by zwiększać swoją efektywność i konkurencyjność.
Oficjalna strona Portu Kaohsiung >>>
Powyższe zestawienie TOP 15 potwierdza, jak ważną rolę odgrywają azjatyckie porty kontenerowe we współczesnym świecie transportu międzynarodowego. To właśnie one wyznaczają rytm globalnej logistyki morskiej, dlatego warto na bieżąco śledzić ich rozwój, inwestycje i wdrażane przez nie technologie.
Podsumowanie
Azja od lat utrzymuje pozycję lidera w światowym transporcie morskim, a jej porty kontenerowe wyznaczają standardy w zakresie skali, wydajności i nowoczesnych rozwiązań logistycznych. Ranking największych portów kontenerowych w Azji za 2024 rok pokazuje, jak ogromne znaczenie mają one w międzynarodowym handlu – zarówno jako punkty przeładunku, jak i zaawansowane centra zarządzania łańcuchem dostaw.
Wiele z nich nieustannie rozwija infrastrukturę, automatyzuje procesy i dostosowuje się do zmieniających się realiów rynkowych. Dzięki temu, bez względu na zmiany w globalnej gospodarce, to właśnie Azja wciąż wskazuje kierunek, w jakim zmierza kontenerowy transport morski przyszłości.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Jakie są największe porty kontenerowe w Chinach?
Największymi portami morskimi kontenerowymi w Chinach są: Port Szanghaj, Port Ningbo-Zhoushan, Port Shenzhen, Port Qingdao, Port Kanton, Port Tianjin, Port Hongkong (leżący w specjalnym regionie administracyjnym), Port Xiamen, Port Dalian, Port Yingkou, Port Rizhao, Port Nantong, Port Basuo, Port Haikou, Port Nanjing oraz Port Lianyungang.
Jakie są najważniejsze porty kontenerowe na świecie?
Do najważniejszych portów kontenerowych na świecie zaliczamy te, które obsługują największy wolumen przeładunków, mają nowoczesną infrastrukturę i strategiczne położenie w globalnym łańcuchu dostaw.
Zdecydowaną większość z nich znajdziemy w Azji – to m.in. Port Szanghaj, Port Singapur, Port Ningbo-Zhoushan, Port Shenzhen, Port Busan czy Port Hongkong, które szczegółowo opisaliśmy w artykule. Warto też wspomnieć o mniejszych portach azjatyckich, które stale rosną w siłę, takich jak np. chiński Port Taicang, Port Tanjung Priok w Indonezji, Port Manila czy Port Kolombo na Sri Lance.
Kluczowe znaczenie mają również porty europejskie, takie jak Port Rotterdam, Port Antwerpia-Brugia i Port Hamburg, znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie Morza Północnego oraz porty w Ameryce Północnej – zwłaszcza Port Los Angeles i Port Long Beach, tworzące największy kompleks kontenerowy na zachodnim wybrzeżu USA.
Dlaczego przeładunki kontenerów w portach morskich mierzy się w TEU?
TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) to standardowa jednostka miary w transporcie kontenerowym, odpowiadająca jednemu kontenerowi o długości 20 stóp. Używa się jej do porównywania przepustowości portów i floty statków, co ujednolica dane niezależnie od wielkości konkretnych kontenerów.
Więcej o TEU przeczytasz w artykule: Czym są TEU i FEU? Zastosowanie i główne różnice >>>