Incoterms DPU - co oznacza reguła Delivered at Place Unloaded?
W międzynarodowym handlu precyzyjne określenie warunków dostawy towarów ma kluczowe znaczenie.
Incoterms 2020 to reguły opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlową – największe na świecie zrzeszenie przedsiębiorców pochodzących z różnych branż i ponad 100 krajów. Są to reguły handlowe pomagające uniknąć nieporozumień i jasno wskazujące, kto odpowiada za transport, koszty i ponosi ryzyko w trakcie transakcji.
Jedną z takich reguł jest DPU – Delivered at Place Unloaded (pl: dostarczone do miejsca, wyładowane).
Przeczytaj też: Czym są Incoterms? Międzynarodowe warunki sprzedaży w praktyce >>>
Reguła DPU Incoterms w pigułce – definicja
Reguła DPU Incoterms oznacza, że sprzedający dostarcza towary do oznaczonego miejsca przeznaczenia i samodzielnie rozładowuje je z tzw. przybywających środków transportu. To jedyna reguła Incoterms 2020, w której sprzedawca bierze na siebie obowiązek i ryzyko rozładunku towarów w uzgodnionym punkcie.
W praktyce DPU (Delivered at Place Unloaded) oznacza, że towar jest uznany za dostarczony dopiero wtedy, gdy został rozładowany i pozostaje do pełnej dyspozycji kupującego. Sprzedający ponosi wszystkie koszty związane z przewozem i wyładunkiem, aż do momentu dostarczenia towarów do miejsca docelowego.
Kupujący natomiast przejmuje odpowiedzialność dopiero po zakończeniu rozładunku, w tym także za dalsze formalności importowe, koszty związane z odprawą czy dodatkowym transportem.
Obowiązki kupującego i sprzedającego w DPU
W regule DPU Incoterms 2020 sprzedający odpowiada za dostarczenia towarów do oznaczonego miejsca przeznaczenia oraz ich rozładunek, natomiast kupujący przejmuje odpowiedzialność dopiero wraz z zakończonym wyładunkiem towarów.
Zakres i obowiązki sprzedającego w DPU Incoterms
Obowiązki sprzedającego obejmują organizację przewozu towarów, ich ubezpieczenie do oznaczonego miejsca przeznaczenia oraz rozładowanie w uzgodnionym punkcie.
Oznacza to, że sprzedający dostarcza towary na własny koszt i ponosi pełne ryzyko, aż do momentu zakończenia ich rozładunku.
Kluczowe obowiązki sprzedającego to:
- zawrzeć umowę przewozu obejmującą cały transport do uzgodnionego miejsca przeznaczenia,
- zorganizować rozładunek towarów w oznaczonym miejscu przeznaczenia,
- przekazać niezbędne dokumenty kupującemu,
- pokryć wszystkie koszty transportu i koszty związane z wyładunkiem.
Zakres i obowiązki kupującego w DPU Incoterms 2020
Obowiązki kupującego zaczynają się w chwili, gdy towary zostały dostarczone do miejsca docelowego, a także zostały skutecznie wyładowane. Kupujący ponosi ryzyko i koszty związane z dalszym transportem, odprawą importową oraz wszelkimi formalnościami celnymi.
Kluczowe obowiązki kupującego:
- przejęcie towarów po rozładunku,
- pokrycie kosztów związanych z odprawą importową i formalnościami importowymi,
- dostarczenie dokumentów importowych do odpowiednich instytucji,
- organizacja dalszego transportu i magazynowania na własny koszt.
Ryzyko i moment dostarczenia towarów
W DPU moment dostarczenia towarów następuje wtedy, gdy zostały one rozładowane w oznaczonym miejscu przeznaczenia i są gotowe do dyspozycji kupującego.
Od tego momentu ryzyko przechodzi ze sprzedającego na kupującego.
Do chwili rozładunku sprzedający ponosi ryzyko utraty i uszkodzenia towarów, a także koszty związane z przewozem. Po rozładunku to kupujący ponosi ryzyko związane z dalszym transportem.
Porównanie: DPU vs DAP, CPT, CIP (tabela)
DPU różni się od innych reguł Incoterms 2020 tym, że to jedyna reguła Incoterms, w której sprzedający rozładowuje towary w oznaczonym miejscu przeznaczenia. W DAP, CPT i CIP sprzedawca nie ma takiego obowiązku, a ryzyko przenosi się wcześniej.
Tabela porównawcza – DPU vs DAP, CPT, CIP
DPU (Delivered at Place Unloaded) | DAP (Delivered at Place) | CPT (Carriage Paid To) | CIP (Carriage and Insurance Paid To) | |
Przeniesienie ryzyka | Po rozładunku w oznaczonym miejscu przeznaczenia | Przed rozładunkiem, w miejscu przeznaczenia | Po przekazaniu towaru pierwszemu przewoźnikowi | Po przekazaniu towaru przewoźnikowi |
Rozładunek towarów | Obowiązek sprzedawcy | Obowiązek kupującego | Obowiązek kupującego | Obowiązek kupującego |
Koszty transportu | Pokrywa sprzedający do miejsca przeznaczenia, z rozładunkiem | Pokrywa sprzedający do miejsca przeznaczenia, bez rozładunku | Pokrywa sprzedający do miejsca przeznaczenia | Pokrywa sprzedający wraz z ubezpieczeniem |
Ryzyko utraty / uszkodzenia | Ryzyko sprzedającego aż do czasu rozładunku | Ryzyko sprzedającego do momentu dostarczenia, ale bez rozładunku | Ryzyko przechodzi na kupującego przy przekazaniu przewoźnikowi | Ryzyko przechodzi na kupującego przy przekazaniu przewoźnikowi |
Reguła DPU Incoterms 2020 wyróżnia się tym, że sprzedający nie tylko organizuje transport, ale także rozładowuje towary w miejscu docelowym.
W DAP obowiązki sprzedawcy kończą się przed rozładunkiem, a w CPT i CIP ryzyko przechodzi na kupującego już przy przekazaniu towaru pierwszemu przewoźnikowi. DPU jest więc korzystne, gdy kupujący oczekuje pełnej obsługi logistycznej do momentu fizycznego wyładunku.
Przeczytaj też: DAP Incoterms 2020 – co oznacza reguła Delivered at Place? >>>
Podsumowanie
Reguła DPU Incoterms 2020 (Delivered at Place Unloaded) to praktyczne rozwiązanie, w którym sprzedający odpowiada za dostarczenie towarów do oznaczonego miejsca przeznaczenia, a następnie za ich rozładunek.
To właśnie ten element odróżnia DPU od innych reguł powszechnie stosowanych w handlu międzynarodowym.
Najważniejsze punkty do zapamiętania:
- Sprzedający ponosi wszystkie koszty związane z transportem i dodatkowo musi ponieść koszty i być w stanie zorganizować wyładunek w oznaczonym miejscu docelowym.
- Kupujący przejmuje obowiązki dopiero po wyładunku – od tego momentu ponosi koszty i ryzyko dalszej dystrybucji.
- Kluczowe jest precyzyjne wskazanie miejsca dostawy i rozładunku w umowie sprzedaży, aby uniknąć sporów.
Najczęściej zadawane pytania
Co to jest DPU?
DPU to reguła Incoterms 2020, w której sprzedający dostarcza towary do oznaczonego miejsca przeznaczenia i rozładowuje je z przybywających środków transportu. Ryzyko straty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego dopiero po zakończonym wyładunku.
Czym się różni DPU od CIP?
W DPU sprzedający odpowiada za towar aż do momentu rozładunku w miejscu przeznaczenia, natomiast w CIP ryzyko przechodzi na kupującego już w chwili przekazania towaru przewoźnikowi. Dodatkowo w CIP obowiązkiem jest ubezpieczenie opłacone przez sprzedającego, a w DPU nie ma takiego obowiązku.
Przeczytaj też: Incoterms CIP – co oznacza reguła Carriage and Insurance Paid? >>>
Czym się różni CPT od DPU?
W CPT ryzyko przechodzi na kupującego przy przekazaniu towaru pierwszemu przewoźnikowi, podczas gdy w DPU dopiero po rozładunku w oznaczonym miejscu przeznaczenia.
To sprawia, że DPU zapewnia kupującemu większą wygodę i bezpieczeństwo, także ściąga z niego koszty wyładunku.
Przeczytaj też: CPT Incoterms 2020 – co oznacza reguła Carriage Paid To? >>>