Incoterms DPU - co oznacza reguła Delivered at Place Unloaded?

W międzynarodowym handlu precyzyjne określenie warunków dostawy towarów ma kluczowe znaczenie.

 

Incoterms 2020 to reguły opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlową – największe na świecie zrzeszenie przedsiębiorców pochodzących z różnych branż i ponad 100 krajów. Są to reguły handlowe pomagające uniknąć nieporozumień i jasno wskazujące, kto odpowiada za transport, koszty i ponosi ryzyko w trakcie transakcji.

 

Jedną z takich reguł jest DPU – Delivered at Place Unloaded (pl: dostarczone do miejsca, wyładowane).

 

 

Przeczytaj też: Czym są Incoterms? Międzynarodowe warunki sprzedaży w praktyce >>>

 

 

Reguła DPU Incoterms w pigułce – definicja

 

Reguła DPU Incoterms oznacza, że sprzedający dostarcza towary do oznaczonego miejsca przeznaczenia i samodzielnie rozładowuje je z tzw. przybywających środków transportu. To jedyna reguła Incoterms 2020, w której sprzedawca bierze na siebie obowiązek i ryzyko rozładunku towarów w uzgodnionym punkcie.

 

W praktyce DPU (Delivered at Place Unloaded) oznacza, że towar jest uznany za dostarczony dopiero wtedy, gdy został rozładowany i pozostaje do pełnej dyspozycji kupującego. Sprzedający ponosi wszystkie koszty związane z przewozem i wyładunkiem, aż do momentu dostarczenia towarów do miejsca docelowego.

 

Kupujący natomiast przejmuje odpowiedzialność dopiero po zakończeniu rozładunku, w tym także za dalsze formalności importowe, koszty związane z odprawą czy dodatkowym transportem.

 

 

Obowiązki kupującego i sprzedającego w DPU

 

dpu incoterms

 

W regule DPU Incoterms 2020 sprzedający odpowiada za dostarczenia towarów do oznaczonego miejsca przeznaczenia oraz ich rozładunek, natomiast kupujący przejmuje odpowiedzialność dopiero wraz z zakończonym wyładunkiem towarów.

 

 

Zakres i obowiązki sprzedającego w DPU Incoterms

 

Obowiązki sprzedającego obejmują organizację przewozu towarów, ich ubezpieczenie do oznaczonego miejsca przeznaczenia oraz rozładowanie w uzgodnionym punkcie.

 

Oznacza to, że sprzedający dostarcza towary na własny koszt i ponosi pełne ryzyko, aż do momentu zakończenia ich rozładunku.

 

Kluczowe obowiązki sprzedającego to:

 

  • zawrzeć umowę przewozu obejmującą cały transport do uzgodnionego miejsca przeznaczenia,
  • zorganizować rozładunek towarów w oznaczonym miejscu przeznaczenia,
  • przekazać niezbędne dokumenty kupującemu,
  • pokryć wszystkie koszty transportu i koszty związane z wyładunkiem.

Zakres i obowiązki kupującego w DPU Incoterms 2020

 

Obowiązki kupującego zaczynają się w chwili, gdy towary zostały dostarczone do miejsca docelowego, a także zostały skutecznie wyładowane. Kupujący ponosi ryzyko i koszty związane z dalszym transportem, odprawą importową oraz wszelkimi formalnościami celnymi.

 

Kluczowe obowiązki kupującego:

 

  • przejęcie towarów po rozładunku,
  • pokrycie kosztów związanych z odprawą importową i formalnościami importowymi,
  • dostarczenie dokumentów importowych do odpowiednich instytucji,
  • organizacja dalszego transportu i magazynowania na własny koszt.

Ryzyko i moment dostarczenia towarów

 

W DPU moment dostarczenia towarów następuje wtedy, gdy zostały one rozładowane w oznaczonym miejscu przeznaczenia i są gotowe do dyspozycji kupującego.

 

Od tego momentu ryzyko przechodzi ze sprzedającego na kupującego.

 

Do chwili rozładunku sprzedający ponosi ryzyko utraty i uszkodzenia towarów, a także koszty związane z przewozem. Po rozładunku to kupujący ponosi ryzyko związane z dalszym transportem.

 

 

Porównanie: DPU vs DAP, CPT, CIP (tabela)

 

DPU różni się od innych reguł Incoterms 2020 tym, że to jedyna reguła Incoterms, w której sprzedający rozładowuje towary w oznaczonym miejscu przeznaczenia. W DAP, CPT i CIP sprzedawca nie ma takiego obowiązku, a ryzyko przenosi się wcześniej.

 

 

Tabela porównawcza – DPU vs DAP, CPT, CIP

 

DPU (Delivered at Place Unloaded)DAP (Delivered at Place)CPT (Carriage Paid To)CIP (Carriage and Insurance Paid To)
Przeniesienie ryzykaPo rozładunku w oznaczonym miejscu przeznaczeniaPrzed rozładunkiem, w miejscu przeznaczeniaPo przekazaniu towaru pierwszemu przewoźnikowiPo przekazaniu towaru przewoźnikowi
Rozładunek towarówObowiązek sprzedawcyObowiązek kupującegoObowiązek kupującegoObowiązek kupującego
Koszty transportuPokrywa sprzedający do miejsca przeznaczenia, z rozładunkiemPokrywa sprzedający do miejsca przeznaczenia, bez rozładunkuPokrywa sprzedający do miejsca przeznaczeniaPokrywa sprzedający wraz z ubezpieczeniem
Ryzyko utraty / uszkodzeniaRyzyko sprzedającego aż do czasu rozładunkuRyzyko sprzedającego do momentu dostarczenia, ale bez rozładunkuRyzyko przechodzi na kupującego przy przekazaniu przewoźnikowiRyzyko przechodzi na kupującego przy przekazaniu przewoźnikowi

 

Reguła DPU Incoterms 2020 wyróżnia się tym, że sprzedający nie tylko organizuje transport, ale także rozładowuje towary w miejscu docelowym.

 

W DAP obowiązki sprzedawcy kończą się przed rozładunkiem, a w CPT i CIP ryzyko przechodzi na kupującego już przy przekazaniu towaru pierwszemu przewoźnikowi. DPU jest więc korzystne, gdy kupujący oczekuje pełnej obsługi logistycznej do momentu fizycznego wyładunku.

 

Przeczytaj też: DAP Incoterms 2020 – co oznacza reguła Delivered at Place? >>>

 

Podsumowanie

 

Reguła DPU Incoterms 2020 (Delivered at Place Unloaded) to praktyczne rozwiązanie, w którym sprzedający odpowiada za dostarczenie towarów do oznaczonego miejsca przeznaczenia, a następnie za ich rozładunek.

 

To właśnie ten element odróżnia DPU od innych reguł powszechnie stosowanych w handlu międzynarodowym.

 

Najważniejsze punkty do zapamiętania:

 

  • Sprzedający ponosi wszystkie koszty związane z transportem i dodatkowo musi ponieść koszty i być w stanie zorganizować wyładunek w oznaczonym miejscu docelowym.
  • Kupujący przejmuje obowiązki dopiero po wyładunku – od tego momentu ponosi koszty i ryzyko dalszej dystrybucji.
  • Kluczowe jest precyzyjne wskazanie miejsca dostawy i rozładunku w umowie sprzedaży, aby uniknąć sporów.

 

Najczęściej zadawane pytania

 

Co to jest DPU?

DPU to reguła Incoterms 2020, w której sprzedający dostarcza towary do oznaczonego miejsca przeznaczenia i rozładowuje je z przybywających środków transportu. Ryzyko straty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego dopiero po zakończonym wyładunku.

 

 

Czym się różni DPU od CIP?

W DPU sprzedający odpowiada za towar aż do momentu rozładunku w miejscu przeznaczenia, natomiast w CIP ryzyko przechodzi na kupującego już w chwili przekazania towaru przewoźnikowi. Dodatkowo w CIP obowiązkiem jest ubezpieczenie opłacone przez sprzedającego, a w DPU nie ma takiego obowiązku.

 

Przeczytaj też: Incoterms CIP – co oznacza reguła Carriage and Insurance Paid? >>>

 

 

Czym się różni CPT od DPU?

 

W CPT ryzyko przechodzi na kupującego przy przekazaniu towaru pierwszemu przewoźnikowi, podczas gdy w DPU dopiero po rozładunku w oznaczonym miejscu przeznaczenia.

 

To sprawia, że DPU zapewnia kupującemu większą wygodę i bezpieczeństwo, także ściąga z niego koszty wyładunku.

 

Przeczytaj też: CPT Incoterms 2020 – co oznacza reguła Carriage Paid To? >>>