Ogólne warunki świadczenia usług spedycyjnych
I. Obowiązywanie
- Niniejsze Ogólne Warunki Świadczenia Usług Spedycyjnych, zwane dalej OWŚUS, mają zastosowanie wyłącznie do świadczenia usług spedycyjnych przez Adar sp. z o.o. zwaną dalej Adar z siedzibą w Elblągu na rzecz i zlecenie kontrahentów, zarówno osób fizycznych, osób prawnych, jak i jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, zwanych dalej Klientem. Warunki te dotyczą bez wyjątku wszystkich przyszłych relacji handlowych nawiązanych przez Adar z Klientami.
- Adar świadczy usługi spedycyjne, obejmujące m.in.: organizację, monitorowanie i nadzorowanie spedycji morskiej, lądowej oraz lotniczej; organizację przewozów drogowych krajowych i międzynarodowych; świadczenie usług logistycznych; odprawy celne; pośrednictwo w uzyskiwaniu certyfikatów urzędowych; pośrednictwo w ubezpieczaniu towarów w transporcie morskim, lądowym i lotniczym; frachtowanie statków i innych środków transportu oraz świadczenie usług dodatkowych.
- Wszelkie zmiany niniejszych OWŚUS mogą być dokonywane jedynie w drodze odrębnej umowy, zawartej z danym Klientem w formie pisemnej, pod rygorem nieważności. Wypowiedzenia, a także inne oświadczenia woli i wiedzy wynikające z nawiązanego przez strony stosunku prawnego, wymagają dla swej ważności formy pisemnej. Uzgodnione zmiany modyfikujące niniejsze OWŚUS mają zastosowanie tylko i wyłącznie do określonego przez strony zakresu świadczenia usług. Wszelkie zmiany OWŚUS wchodzą w życie z dniem podpisania z Klientem porozumienia lub umowy.
- Jeżeli którekolwiek z postanowień niniejszych OWŚUS zostanie uznane za nieważne, niedozwolone lub niewykonalne z jakiegokolwiek powodu, nie wpłynie to na ważność pozostałych postanowień ogólnych warunków usług spedycyjnych. W przypadku uznania za nieważny, niedozwolony lub niewykonalny, któregokolwiek zapisu strony zobowiązane są do wprowadzenia w to miejsce ważnego postanowienia, o treści jak najbardziej zbliżonej do obopólnego zamierzenia stron.
- Na potrzeby niniejszych OWŚUS zastosowanie będą miały poniższe definicje:
- Adar – Adar sp. z o.o. z siedzibą w Elblągu, spedytor tj. podmiot, który zawodowo, za wynagrodzeniem podejmuje się we własnym imieniu lecz na rachunek Klienta lub w imieniu i na rachunek Klienta wysłania lub odbioru przesyłki, zorganizowania całości lub części procesu przemieszczenia przesyłki lub innych usług związanych z obsługą przesyłki i jej przemieszczaniem;
- Cargo – ubezpieczenie przesyłki podczas transportu, zgodnie z warunkami Ubezpieczyciela, zapewnionymi przez Spedytora;
- Dokument przewozowy – w zależności od stosowanego środka transportu oznacza: Drogowy List Przewozowy, Międzynarodowy Drogowy List Przewozowy, Lotniczy List Przewozowy, a także Morski List Przewozowy;
- Dodatkowa usługa – inne usługi realizowane w trakcie wykonywania zlecenia spedycyjnego takie jak np.: organizacja przewozu samochodowego, sporządzanie dokumentów przewozowych, usługi logistyczne i magazynowe, usługi celne, ochrona ubezpieczeniowa itp.;
- Klient – osoba fizyczna, osoba prawna, jak i jednostka organizacyjnych niebędąca osobą prawną zlecająca Adar wykonanie usług;
- Nadawca – podmiot wydający ładunek Adar lub Podwykonawcy w związku z realizacją zlecenia spedycyjnego;
- Odbiorca – podmiot odbierający ładunek od Adar lub Podwykonawcy w związku z realizacją zlecenia spedycyjnego;
- Podwykonawca – przewoźnik: drogowy, lotniczy, morski; spedytor lub inna osoba trzecia za pomocą której Adar realizuje zlecenie spedycyjne na rzecz Klienta;
- Przesyłka – ruchomości przyjęte do spedycji od określonego nadawcy do określonego odbiorcy na podstawie zlecenia spedycyjnego;
- SDR – specjalne prawo ciągnienia, jednostka rozrachunkowa Międzynarodowego Funduszu Walutowego;
- Siła wyższa – zdarzenie o charakterze nadzwyczajnym pochodzące z zewnątrz, którego nie można ani przewidzieć, ani zabezpieczyć się przed nim zwyczajnymi środkami podczas świadczenia usług przez Adar na rzecz Klienta. W szczególności uznaje się za nie: trudne warunki atmosferyczne, inne działania sił przyrody o ponadnormatywnym natężeniu, które uniemożliwiają realizację zlecenia spedycyjnego, strajki, blokady dróg, zakazy ruchu, embarga, klęski żywiołowe, epidemie, działania wojenne oraz akty władzy ustawodawczej lub administracyjnej, które czynią niemożliwym wykonanie zobowiązania wynikającego ze zlecenia spedycyjnego;
- VGM – zweryfikowana masa brutto kontenera;Zlecenie spedycyjne – dokument w formie pisemnej, w tym przekazany za pomocą poczty elektronicznej, który w swej treści zawiera m.in. ilość i wagę oddanych do spedycji przesyłek, zawartość przesyłki, czas i miejsce wydania oraz odbioru, uwagi dotyczące transportu, informacje dotyczące. dodatkowych usług oraz inne elementy wymagane przez bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa oraz Adar, jak również wymiana korespondencji elektronicznej pomiędzy Adar a Klientem zawierająca istotne postanowienia, a wymienione powyżej odnoszące się do przedmiotu umowy.
II. Zawieranie umów, udzielanie informacji, świadczenie usług przez podmioty trzecie, wykonanie
- Termin związania ofertą Adar jest każdorazowo wskazany w jednostkowej ofercie.
- Treść i zakres każdorazowego zlecenia jest co do zasady zawsze potwierdzana pisemnie lub drogą elektroniczną przez Adar z chwilą jego przyjęcia, na adres elektroniczny wskazany przez Klienta. Adar nie jest odpowiedzialny za następstwa błędów i nieporozumień wynikłych w związku z otrzymaniem jakichkolwiek wytycznych w formie ustnej lub telefonicznej. Przyjęcie zlecenia nigdy nie jest równoznaczne ze zobowiązaniem się Adar do osiągnięcia określonego rezultatu. Adar ustala metody i sposób świadczenia usług w uzgodnieniu z Klientem, w oparciu o: posiadaną fachową wiedzę, odnośne standardy, normy, metodyki, zwyczaje, praktyki, a także możliwie przy uwzględnieniu instrukcji i wytycznych Klienta. Złożona przez Adar oferta obejmuje tylko te czynności, które są w niej wymienione i zachowuje ważność w określonym w niej terminie. Adar wykonuje usługę w oparciu o zlecenie spedycyjne, jednakże w przypadku braku w nim jednoznacznych, wystarczających i wykonalnych instrukcji, powoduje, iż Adar według własnego uznania dokonuje wyboru czasu, sposobu wysyłki, rodzaju transportu mając na uwadze dobro przesyłki i ochronę interesów Klienta. Oferta Adar i uzgodnienia dotyczące stawek i usług (własnych lub osób trzecich) odnoszą się tylko i wyłącznie do towarów określonych w zleceniu oraz zakładają typowe, niezakłócone warunki jego realizacji. W przypadku braku wskazania terminu ich obowiązywania, każda oferta lub kwotowanie zachowuje ważność tylko w razie ich niezwłocznego potwierdzenia przez Klienta w zleceniu, które ma być realizowane niezwłocznie po jego złożeniu, chyba, że strony ostanowiły inaczej.
- Klient ma obowiązek udzielenia zlecenia kompletnego i prawidłowego. Klienta obciążają konsekwencje zaistniałe wobec niego, Adar i osób trzecich w następstwie podania w zleceniu niedokładnych, niekompletnych i nieprawidłowych danych, przy czym odnosi się to również do danych zawartych w dokumentach, korespondencji oraz podanych na przesyłce informacji, co do ilości, wagi (w szczególności deklarowania VGM), wymiarów i właściwości, a także wadliwego opakowania przesyłki, itp., nawet wtedy, gdy niedokładność, niekompletność, względnie nieprawidłowość powstały bez jego winy. Adar jest uprawniony do sprawdzenia, czy przedstawione mu w zleceniu dane są poprawne i wyczerpujące, jak również do sprawdzenia prawdziwości podpisów i uprawnień osób podpisanych na zleceniach i innych dokumentach. Przy spedycji towarów niebezpiecznych Klient, przekazując zlecenie, winien w nim określić konkretny rodzaj niebezpieczeństwa oraz poinformować o koniecznych środkach ostrożności. W przypadku, gdy chodzi o towar niebezpieczny w rozumieniu przepisów o transporcie towarów niebezpiecznych lub innych, dla których w zakresie przewozu i magazynowania istnieją szczególne przepisy, co do obchodzenia się z nimi, Klient zobowiązany jest podać wszystkie dane, niezbędne do właściwej realizacji zlecenia, w szczególności klasyfikacje zgodna z właściwymi przepisami dotyczącymi towarów niebezpiecznych.
- Odwołanie przez Klienta zlecenia spedycyjnego po przystąpieniu Adar do wykonania usługi, uprawnia Adar do żądania całości wynagrodzenia określonego w ofercie lub/i zleceniu spedycyjnym.
- W przypadku braku odmiennych ustaleń Adar nie jest zobowiązany do udzielania informacji, porad lub przedstawiania opinii. Jeżeli mimo tego informacje, porady lub opinie są udzielane, należy je rozumieć jako niewiążące sugestie.
- W celu realizacji przyjętego zlecenia na podstawie niniejszych OWŚUS lub odrębnych ustaleń Adar jest uprawniony do podzlecenia wykonania usługi objętej zleceniem podmiotowi trzeciemu, który w ocenie Adar posiada stosowne kwalifikacje i kompetencje do wykonania tegoż zlecenia. Adar ma prawo wyboru Podwykonawcy według własnego uznania, pod warunkiem że spełnia on wymogi wynikające ze zlecenia spedycyjnego oraz wymogi prawa do wykonywania danych usług. Dokonanie przez Adar wyboru Podwykonawcy w oparciu o powyższe wymogi czyni zadość obowiązkom Adar w zakresie dołożenia należytej staranności przy wyborze Podwykonawcy i zwalnia Adar od ponoszenia odpowiedzialności z tytułu winy w wyborze.
- Klient zobowiązuje się udzielić wszelkich wymaganych instrukcji dotyczących zakresu zlecenia, z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym, umożliwiającym jego efektywną realizację. Dodatkowo w miarę potrzeby Klient zapewnia, że przedstawiciele Adar uzyskają dostęp do towarów, środków transportu, magazynów itp. celem realizacji zleconych zadań, a nadto zapewni, że w miejscu wykonywania zlecenia spełnione zostaną wszystkie obowiązujące warunki bezpieczeństwa i higieny pracy.
III. Terminy
- Terminy realizacji poszczególnych zleceń uzgadniane z Klientem w czasie przyjęcia zlecenia przez Adar mogą ulegać zmianie, po wcześniejszym ich pisemnym uzgodnieniu przez strony. Uzgodnione terminy nie są bezwzględnie wiążące dla Adar, w przypadku gdy Klient przed przystąpieniem do realizacji każdorazowego zlecenia nie dopełni swoich obowiązków w zakresie współdziałania koniecznego do prawidłowej realizacji zlecenia. W powyższym przypadku data ostatecznej realizacji zlecenia będzie odpowiednio przesunięta o czas opóźnienia wynikły z działania lub zaniechania Klienta.
- W przypadku, gdy Adar nie dotrzyma wiążących terminów, Klient jest zobowiązany do udzielenia Adar dodatkowego terminu na realizację usługi objętej zleceniem, nie krótszego niż 50% długości pierwotnie przewidzianego okresu przeznaczonego na wykonanie usługi. Termin dodatkowy nie może być jednak dłuższy niż okres początkowo przeznaczony na wykonanie usługi.
- Klient jest zobowiązany do pisemnego zgłaszania wszelkich zastrzeżeń dotyczących jakości zrealizowanego zlecenia w terminie 7 dni od daty otrzymania potwierdzenia zrealizowania usługi. W przeciwnym wypadku przyjmuje się, że rezultat usługi został przyjęty jako pozbawiony wad.
IV. Wynagrodzenie
- W przypadku braku odmiennych postanowień, faktury VAT wystawiane przez Adar po każdorazowym wykonaniu zlecenia płatne będą w terminie 7 dni od dnia ich wystawienia. Wszelkie ceny wynikające z aktualnie obowiązujących cenników Adar są cenami netto.
- Za datę uregulowania płatności uważa się dzień uznania rachunku bankowego Adar.
- W przypadku opóźnienia Klienta w uregulowaniu należności, Adar ma prawo do naliczania odsetek w wysokości maksymalnej.
- O ile nie uzgodniono inaczej, prawo Adar do otrzymania wynagrodzenia lub innych płatności z tytułu wykonania usługi powstaje z chwilą jej zrealizowania. W przypadku braku innych ustaleń, oferta Adar zawiera wszystkie koszty ponoszone przez Adar podczas niezakłóconego przebiegu procesu wykonania zleconych usług, za wyjątkiem wszelkiego typu kosztów przestoju, które Klient zobowiązany jest odrębnie zapłacić Adar w wysokości nałożonej na Adar przez osoby trzecie. Co do zasady Adar przysługuje zwrot poniesionych w celu wykonania usług wydatków.
- Adar zastrzega sobie możliwość podwyższenia cen w przypadku, gdy ze względu na szczególne właściwości usług świadczonych na rzecz Klienta – nieznane Adar w chwili przyjęcia zlecenia, konieczne będą większe niż standardowo nakłady. Ponadto dopuszczalne jest podwyższenie cen w przypadku zmiany bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, w trakcie realizacji każdorazowego zlecenia, jeżeli powoduje to zwiększenie po stronie Adar nakładów niezbędnych do realizacji zobowiązania.
- Adar ma prawo przed przystąpieniem do realizacji zlecenia, bądź też w trakcie jego trwania do żądania zrealizowania przedpłaty na poczet wydatków związanych z wykonaniem zlecenia spedycyjnego, która będzie płatna w terminie 3 dni od daty zawiadomienia Klienta o takim żądaniu.
- W przypadku, gdy kontynuacja lub ukończenie zlecenia przez Adar zostanie uniemożliwione z przyczyn od niego niezależnych, Klient wypłaci wynagrodzenie proporcjonalne do nakładu pracy wykonanej przed jej zawieszeniem. W takim przypadku Adar będzie zwolniona z odpowiedzialności za nieukończenie zlecenia.
- Klient udziela Adar upoważnienia do wystawienia faktur VAT bez swojego podpisu.
- Klient oświadcza, że posiada Numer Identyfikacji Podatkowej NIP i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
- Jeżeli kwota wynagrodzenia Adar będzie wyrażona w walucie obcej, dla przeliczenia tej kwoty stosować się będzie średni kurs danej waluty opublikowany dzień przed datą załadunku przesyłki przez Narodowy Bank Polski.
- Adar ma prawo odmówić wykonania usługi spedycyjnej, jeżeli Klient zalega z zapłatą jakiejkolwiek należności z tytułu uprzednio świadczonych usług.
- Faktury wystawiane i dostarczane są przez Adar wyłącznie w formie elektronicznej.
V. Odpowiedzialność
- Adar akceptuje swoją odpowiedzialność wyłącznie w przypadku zawinionej szkody udowodnionej przez Klienta. Odpowiedzialność Adar w stosunku do Klienta w zakresie reklamacji związanej z jego stratą, finansową lub inną, niezależnie od jej natury, powstałą w sposób pośredni lub bezpośredni w związku z wykonanym zleceniem, w żadnym przypadku nie przekroczy kwoty 50 000,00 SDR. Nadto, w przypadku udowodnienia winy Adar w utracie lub zaginięciu przesyłki, odpowiedzialność Adar będzie ograniczona do wysokości 5 SDR za każdy brakujący kilogram wagi brutto,jednakże nie wyższa niż 50 000,00 SDR.W każdym przypadku szkoda jest ograniczona do szkody rzeczywistej (damnum emergens).
- Zajęcie, uszkodzenie, utrata przesyłki w całości lub w części, niezawinione przez Adar, a także spowodowane siła wyższą, przepadkiem (konfiskata) lub innym aktem władzy dotyczącym przesyłki, nie mają wpływu na roszczenia Adar wobec Klienta, w szczególności w zakresie roszczenia o zapłatę umówionego wynagrodzenia oraz zwrotu kosztów i wydatków poniesionych przez Adar.
- Przyjęcie przesyłki przez odbiorcę bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie wszelkich roszczeń w stosunku do Adar, a zlecenie spedycyjne uważa się za wykonaną w sposób należyty.
- Adar nie ponosi odpowiedzialności za:
- przesyłki wartościowe i towary niebezpieczne, jeżeli nie zostały zadeklarowane i zaakceptowane przez Adar w zawartej umowie;
- szkodę spowodowana opóźnieniem w dostawie przesyłki chyba, że zobowiązał się do dostarczenia jej w określonym terminie;
- szkody powstałe na skutek niedokonania czynności ładunkowych w terminie wskazanym w zleceniu spedycyjnym z przyczyn dotyczących nadawcy lub nadmiernego wydłużenia czynności ładunkowych, jak też odmowy przyjęcie przesyłki do spedycji z powodu niewłaściwego jej opakowania;
- szkody powstałe na skutek niewłaściwego opakowania przesyłki oraz niedostateczności lub niedokładności znaków ładunku umieszczonych na przesyłce;
- ubytek wagi w towarach masowych, wynikający z ich właściwości, nie przekraczający granic określonych właściwymi dla danego towaru przepisami, a w przypadku braku takich przepisów – granic zwyczajowo przyjętych;
- szkody powstałe na skutek wady ukrytej przesyłki;
- szkodę wynikająca z udziału lub zaniechania osób, z którymi Adar nie pozostaje w stosunkach umownych.
- Adar posiada ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności profesjonalnej.
- Klient niniejszym przyjmuje do wiadomości, że Kurier/Poczta nie świadczy usług przewozu papierów wartościowych i w związku z tym wszelkie dokumenty związane z wykonaniem przez Adar usługi – w szczególności konosamenty – mogą być wysłane za pośrednictwem Kuriera/Poczty wyłącznie w charakterze zwykłej przesyłki tj. bez wskazania wartości i w granicach odpowiedzialności Kuriera/Poczty (w przypadku niewykonania lub nieprawidłowego wykonania umowy przewozu) przewidzianej dla zwykłych przesyłek. Mając na uwadze powyższe Klient akceptuje wszelkie ryzyka związane ze sposobem przesłania dokumentów i zwalnia Adar z odpowiedzialności z tytułu wyboru Kuriera/Poczty, jak również niewykonania lub nieprawidłowego wykonania umowy przewozu przez Kuriera/Pocztę.
VI. Wykluczenia
- Adar nie przyjmuje zleceń spedycyjnych na następujące przesyłki:
- materiałów niebezpiecznych, których transport jest zabroniony zgodnie z konwencją ADR, lub materiałów niebezpiecznych klasy I i VII zgodnie z konwencją ADR;
- pieniędzy, papierów wartościowych, antyków, dzieł sztuki, biżuterii, dokumentów oraz zbiorów filatelistycznych i numizmatycznych, jak również przedmiotów posiadających wartość kolekcjonerską, naukową i artystyczną;
- złota, srebra i wyrobów z tych metali, miedzi, kamieni szlachetnych, pereł, platyny i pozostałych metali z grupy platynowców;
- mienia przesiedleńczego lub przeprowadzkowego oraz mienia uszkodzonego lub zdekompletowanego;
- żywych zwierząt;
- tafli szkła jako płaskich powierzchni szklanych większych niż 6 m2;
- ładunków ponadgabarytowych, tj. przewożonych z naruszeniem przepisów art. 61 ustawy Prawo o ruchu drogowym;
- towarów o znaczeniu strategicznym w rozumieniu ustawy z dnia 29.11.2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa;
- towarów, których przewóz jest zabroniony na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
VII. Prawo zatrzymania, zastawu
- W przypadku zaistnienia, obiektywnie uzasadnionych wątpliwości, co do wypłacalności Klienta, Adar może uzależnić dalsze wykonywanie usług od wcześniejszego dokonania przez niego płatności całej umówionej kwoty oraz zapłaty kwot należnych z tytułu wcześniej wykonanych zleceń, za które wystawiono faktury VAT, a których płatność nie nastąpiła w przewidzianym terminie.
- Dla zabezpieczenia należności od Klienta w zakresie świadczonych przez Adar usług spedycyjnych, Adar ma prawo do zatrzymania przesyłki i/lub dokumentów jej dotyczących do czasu zapłaty tych należności. Adar może również egzekwować przyznane mu wyżej wymienione należności w odniesieniu do sum należnych mu od Klienta za poprzednie zlecenia. Jeżeli zgodnie ze zleceniem przesyłka ma być postawiona do dyspozycji strony trzeciej lub stronie trzeciej przekazana, Adar może także skorzystać z prawa zastawu na przesyłce. Wszelkie koszty związane z zastawem na przesyłce i/lub dokumentach obciążają towar. W przypadku, gdy osoby trzecie wystąpią wobec Adar z jakimikolwiek roszczeniami w związku z wykonywaniem przez Adar prawa zatrzymania lub zastawu na przesyłce, Klient zleceniodawca zobowiązany będzie do niezwłocznego zwolnienia Adar z takiej odpowiedzialności i naprawienia poniesionej przez Adar szkody.
VIII. Poufność, tajemnica handlowa
- Adar udostępnia informacje uzyskane w związku z realizowanym zleceniem wyłącznie Klientowi, chyba, że strony postanowiły inaczej,
- Każda ze Stron zobowiązana jest do zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa drugiej Strony w czasie obowiązywania porozumienia oraz po jego rozwiązaniu.
- Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się powzięte w jakikolwiek sposób, nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne, personalne lub inne informacje dotyczące strony i jej przedsiębiorstwa, posiadające wartość gospodarczą, co do których strony podjęły działania w celu zachowania ich poufności, w tym w zakresie wykonywanego na rzecz Klienta zlecenia przez Adar.
IX. Postanowienia końcowe
- Wszelkie spory wynikające z OWŚUS lub umów, do których stosuje się ich postanowienia podlegają rozstrzygnięciu przez sąd właściwy rzeczowo i miejscowo dla siedziby Adar.
- OWŚUS oraz umowy do których stosuje się ich postanowienia podlegają prawu polskiemu.